Bliži se Black Friday, američki trend koji već godinama drži cijeli svijet na prstima u studenom. Radi se o petku nakon američkog državnog blagdana, Dana zahvalnosti, a svake godine javlja se sve ranije i ranije pa se nedavno uveo i pojam – Black Week. To je period u kojem mnoge trgovine i organizacije nude “neviđene” popuste na svoje proizvode i usluge.
U Hrvatskoj to nikada nije bilo na američkoj razini. U SAD-u su u pitanju popusti od 70%-90% na posljednju cijenu, dok je kod nas to u rasponu od 10% do 30% i teško se nalazi nešto kvalitetno i poželjno na “pravom” popustu. Ako se susretnemo s visokim popustima američkog standarda, proizvod koji se nudi je onaj “odbačeni” čija prodaja nije postizala cilj prije popusta i rijetko tko ga je ciljano kupovao i htio.
Ove godine su amerikanci počeli dobivati ponude već početkom mjeseca i čini se kao da će se Black Week uskoro produljiti na cijeli mjesec. Newsletteri brojnih poznatih trgovina pune inboxe svojih potrošača svjetlećim ponudama i postocima i mame ih da krenu što prije trošiti. Razlozi nisu “produljenje trenda” ili nestrpljivost potrošača već ekonomska kriza koja hara svijetom. Ukratko, trgovci su zabrinuti. Unatoč inflaciji i rastućim kamatnim stopama, potrošnja kupaca bila je ključni pokretač gospodarstva ove godine, prema US Bank-u. No, kako se tradicionalno unosna blagdanska sezona približava, analitičari konačno primjećuju signale da počinje usporavanje. Američke maloprodajni doprinosi pali su za 0,1% u listopadu u odnosu na prethodni mjesec, izvijestilo je Ministarstvo trgovine u srijedu, što je prvi put da su prodaje pale od ožujka. Trgovački div, Target, izvijestio je o sporijim prodajama na svojem sastanku za objavu kvartalnih rezultata u srijedu, rekavši da potrošači povlače kočnicu na “neobavezno” trošenje – time se označava prvi kvartalni pad prodaje u posljednjih šest godina.
“Trgovci su malo nervozni, i znaju da će nadolazeća blagdanska sezona biti izazovna. Žele privući ljude da sada kupuju, jer ako to ostave prekasno, boje se da bi kupci mogli otići drugdje.”
Neil Saunders, izvršni direktor u istraživačkoj tvrtki GlobalData
Veliki popusti mogu štetiti profitabilnosti, ali troškovi prijevoza i dostave su toliko pali da si trgovci mogu komotno priuštiti ponude. I jedini način da se istaknu u odnosu na druge trgovce je pružiti potrošačima vrijednost koju ne mogu pronaći drugdje, s obzirom da se štedi zbog inflacije. “Potrošač nije u strašnom položaju, ali su oprezni i morate ih potaknuti na trošenje”, dodaje Saunders. Brittain Ladd, nezavisni analitičar maloprodaje, dodaje da se rani popusti koriste i u pokušaju da se potrošača potakne na višestruke kupnje tijekom blagdanske sezone. Ako pažljivo pogledate, primijetit ćete da većina trgovaca ne nudi popuste na sve, već na određene predmete, na način koji osigurava da ne možete obaviti svoju cijelu blagdansku kupovinu sada ako želite pričekati povoljnosti. Ako mogu potaknuti kupce na uzbuđenje zbog trenutačnih i budućih ponuda, kaže, mogu računati na veće trošenje potrošača u sljedećim mjesecima. “Stvarno žele učiniti sve što mogu da potaknu potrošače na kupnju“, kaže Ladd.
Postavlja se pitanje hoće li ih i ove godine dočekati kaos, redovi i kampiranja ispred trgovina ili će potrošači zbog uranjenih popusta “rasporediti” svoj budžet i trošenje kroz period od sljedeća 2 mjeseca. I dok amerikanci gledaju di će krenuti s blagdanskim trošenjem u Hrvatskoj je jedno sigurno, a to je da nećete naći te tenisice i kaput koje gledate već mjesecima na 90% popusta, ali ni ne smijemo zaboraviti kako smo europski rekorderi u inflaciji koja je svakim danom sve okrutnija prema malom čovjeku Republike Hrvatske.
Comments are closed.