Press "Enter" to skip to content

Borba titana – F-35 protiv Su-57

Rusko ministarstvo obrane/Global Look Press (javna domena)

Ovi strojevi postali su remek-djela 21. stoljeća i već su pokazali svoju superiornost tijekom sirijskih kampanja u borbama s terorističkim snagama.

Ruska “specijalna vojna operacija” u Ukrajini traje gotovo cijelu godinu. Rusija, uz svoju mnogobrojnu ali zastarjelu vojsku, počela je pokazivati slabost koju Ukrajina, sa svojom malobrojnom ali opasnom vojskom naoružanom vrhunskim oružjem NATO saveza, nije propustila. Mnogi su se u međuvremenu zapitali – gdje su najnapredniji ruski tenkovi i borbeni avioni, kojima se hvale već godinama?

Ukratko, odgovor je jednostavan. Nema ih dovoljno, preskupi su i krcati su tehnologije koja bi mogla postati kobno oružje protiv Rusije ako ih se zatoči. No što ako barem najnoviji ruski avioni Su-57 ipak dođu do bojišta? U teoriji, Ukrajina nema odgovor na specifikacije i sposobnosti ovog aviona, barem na papiru. Najbolja obrana bio bi američki F-35 Lightning II, dragulj zapadnih zračnih sila. Iako su američko ministarstvo obrane i predsjednik Joe Biden potvrdili da SAD neće slati, donirati ili posuditi svoje borbene avione Ukraijini, ta je opcija i dalje relevantna ako Rusija pokaže svoje najoštrije zube.

Ni jedan od ovih aviona ne bori se sam. Uvijek lete u sklopu eskadrile s potporom brojnih drugih zračnih, morskih i kopnenih jedinica koje eksponencijalno uvećavaju borbenu snagu ovih letećih smrtonoša. No, radi ove usporedbe, pretpostavit ćemo da su sami na bojištu.

Specifikacije Su-57

Rusko ministarstvo obrane/Global Look Press (javna domena)

Posada: 1
Duljina: 20,1 m
Raspon krila: 14,1 m
Visina: 4,6 m
Površina krila: 78,8 m2
Masa praznog vozila: 18.000 kg
Bruto težina: 25.000 kg normalne težine pri polijetanju, 29.270 kg pri punom opterećenju
Maksimalna težina pri polijetanju: 35.000 kg
Kapacitet goriva: 10.300 kg
Pogon: 2 × Saturn AL-41F1 turbofan s naknadnim izgaranjem, svaki sa suhim potiskom od 88,3 kN, 142,2 kN s naknadnim izgaranjem, 147,1 kN u WEP (eng. War Emergency Power) načinu rada

Domet radara: 400 km
Senzorska fuzija: Ne

Najveća brzina: Mach 2 (2,135 km/h) na optimalnoj visini
Superkrstarenje od 1,3 macha (1400 km/h) na optimalnoj visini
Domet: 3500 km podzvučno, 4500 km s 2 vanjska spremnika goriva
Nadzvučni domet: 1.500 km
Maksimalna visina: 20.000 m
Maksimalna g sila: +9,0
Opterećenje krila: 371 kg/m2 bruto težine
Potisak/težina: 1,16 sa bruto težinom (0,99 pri opterećenoj težini s punim spremnikom)

Specifikacije F-35

U.S. Air Force – stožerni narednik Jensen Stidham

Posada: 1
Duljina: 15,7 m
Raspon krila: 11 m
Visina: 4,4 m
Površina krila: 43 m2
Omjer slike: 2,66
Masa praznog vozila: 13.290 kg
Bruto težina: 22,471 kg
Maksimalna težina pri polijetanju: 29.900 kg
Kapacitet goriva: 8,278 kg unutarnji
Pogon: 1 × Pratt & Whitney F135-PW-100 turbofan s naknadnim izgaranjem, 125 kN suhog potiska, 191 kN s naknadnim izgaranjem

Domet radara: 400 km
Senzorska fuzija: Da

Najveća brzina: Mach 1,6 (1960 km/h) na optimalnoj visini
Domet: 2.800 km
Borbeni domet: 1239 km na unutarnjem gorivu, domet interdikcije od 1410 km na unutarnjem gorivu sa internom konfiguracijom zrak-zrak (AIM-9X, AIM-120D)
Strop usluge: 15.000 m
Maksimalna g sila: +9,0
Opterećenje krila: 526 kg/m2 bruto težine
Potisak/težina: 0,87 pri bruto težini (1,07 pri opterećenoj težini s 50% unutarnjeg goriva)

Tko pobjeđuje?

Prema navedenim podatcima, Su-57 je teži, veći, brži i nosi više naoružanja u težini. Tu rezultat postaje upitan. U bliskoj borbi gdje je okretnost aviona sve, Su-57 pobjeđuje gotovo bez pogovora zahvaljujući snažnim potisnicima i superokretljivoj šasiji. U borbi iz daljine, pak, pobjeđuje F-35. Radarski domet ovih aviona na papiru je isti, no F-35 je gotovo nevidljiv radarima tijekom aktivnog sukoba. Tvorci Su-57 tvrde isto, no sami su pokazali da to nije slučaj.

Nedostatak radarski-upijajućeg premaza i otkrivene zakovice i vijci čine Su-57 svjetlom usred noći kad se u njega uperi radar.
F-35 svoje naoružanje drži unutar trupa sve dok nije vrijeme za paljbu, dramatično smanjujući radarski presjek.

Zaključno, s obzirom da je zadnja bliska borba aviona van simuliranih vježbi bila 1988., F-35 pobjeđuje na modernom bojištu zahvaljujući snažnom radaru, neosporivo superiornom svijesti o bojnom polju, nevidljivosti i golemom dometu kombiniranog naoružanja.

Be First to Comment

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)