Ponedjeljak, 15 prosinca

Neprestani krug trendova: doznajte odakle dolaze najaktualniji trendovi!

Izvor: Unsplashable

 

Moda je stvorena kako bi se pojedici mogli izražavati na dubljoj razini od riječi. Svako jutro pažljivo biramo svoju modnu kombinaciju, bilo da ju tog dana usklađujemo s raspoloženjem ili se pripremamo za važnu prezentaciju. Odjeća oblikuje način na koji nas ljudi percipiraju. 

Jeste li ikada primijetili da se modni trendovi stalno ponavljaju kroz godine i pitali se odakle zapravo potječe neki aktualan trend? 

Trendovi su savršen primjer izreke “povijest se ponavlja”, samo što se danas vraćaju s novim materijalima, novim siluetama i uz stalno rušenja granica. Posljednjih nekoliko godina svjedočimo povratku niza trendova iz 90-ih i ranih 2000-tih, no mnogi od njih zapravo imaju mnogo dublje, povijesno ukorijenjene početke.  

1. Široke traperice: spoj funkcionalnosti i izražavanja

Povijesno gledano, kroj hlača se neprestano mijenjao kroz razdoblja. U 1660-ima, bogataši su nosili uske, kratke hlače i duge kapute, koji su bili u trendu sve dok se tijekom Francuske revolucije nisu pojavile duge, široke hlače pantalone. Pantalone su bile radne hlače koje bi francuski građani niže klase nosili kako bi se suprotstavili starom režimu

Devedesetih godina su široke hlače bile znak buntovništva i slobode. Počele su se sve češće pojavljivati u skateboard i hip-hop kulturi, a neki tvrde da su hip-hop izvođači bili inspirirani širokom odjećom američkih zatvorenika kojima nije bilo dopušteno korištenje remena pa su im prevelike hlače prirodno padale. Drugi tvrde da je sportska kultura, točnije skateboarding, snowboarding i košarka, popularizirala ovaj trend zbog potrebe za ugodnošću pri kretanju i natjecanju. 

Moda je ciklična, stoga je nagla promjena sa uskih na široke traperice bila očekivana nakon popularizacije “estetike devedesetih” među generacijom Z. Danas se baggy traperice reinterpretiraju i personaliziraju s grafičkim printovima, različitim tkaninama, bojama i dodatnim džepovima. 

Izvor: Carlos Horton/Unsplashable
Izvor: LSH/Wikipedia
Izvor: Unsplashable

2. Put platforma s pozornica na modne piste

Platforme, danas popularne zbog Bratz estetike i Y2K stila, unatoč mnogim uvjerenjima, nisu nastale u 70-ima. Njihova povijest seže sve do antičke Grčke gdje već oko 600. godina prije Krista glumci nose obuću s visokim platformama kako bi se činili viši u predstavama. Slične modele nosile su i žene visokog društvenog statusa. 

Kasnije, u Europi tijekom srednjeg vijeka, platforme poznate pod nazivom choppins i pattens, nošene su kako bi se izbjeglo hodanje po mokrim i blatnjavim ulicama. Tijekom 16. stoljeća, Venecijanske žene su nosile izrazito visoke platforme kako bi mogle nositi što duže, raskošnije suknje kao simbol bogatstva i prestiža. 

Početkom 90-ih, Vivienne Westwood ponovno uvodi platforme u svijet visoke mode, posebno model platformi zvan Super Elevated Gillie, koje su postale ikonične nakon što je model Naomi Campbell 1993. godine pala na modnoj pisti upravo u tim cipelama. U 2000-tima platforme prolaze novi val popularnosti zahvaljujući pop-zvijezdi Lady Gagi, kojoj su platforme postale jedan od najprepoznatljivih modnih artikala. 

Izvor: Erik Torres/Unsplash
Izvor: Pinterest
Izvor: Gabbiie Studios/Unsplash

3. Choker: mali dodatak s velikom porukom

Izvor: Pexels

 

Chokeri su bili glavni dodatak svake cure koja je odrastala uz Pinterest, MySpace i Tumblr. Danas su ključan dio “e-girl” estetike, iako su najviše obilježene u gotičarskoj kulturi. Povijest choker ogrlica seže još stotinama godinama unatrag, mnogo dublje od internetskih trendova.

Prvi put su zabilježene 1798. godine, tijekom Francuske revolucije, kada su francuske iseljenice nosile crvene vrpce oko vrata kao način odavanja počasti onima koji su izgubili život na giljotini. 

Tijekom Viktorijanskog razdoblja, choker ogrlice, ukrašene dijamantima, nošene su kao simbol visoke društvene pozicije. Posebno ih popularizira Alexandra, princeza od Walesa, čiji se stil slijedio desetljećima jer su je dame iz visokog društva počele kopirati. 

Četrdesetih godina 20. stoljeća, choker ogrlice se ponovno vraćaju u modu kao tzv. “dog collar” ogrlice izrađene u raznim materijalima i ukrašene različitim motivima. 

Od 1990-ih pa sve do 2015. godine, internetsku i alternativnu modnu scenu obilježili su crni mrežasti chokeri koji su dodatno učvrstili njihov status unutar gotičarske i kasnije digitalne kulture. 

Izvor: Național Gallery of Art/Unsplash

4. Oversized odjeća: ponekad je više, više

Svi smo barem jednom sudjelovali u trendu oversized odjeće, bilo da je riječ o staroj zimskoj jakni od sestre, posuđenoj vesti od dečka ili jednostavno potrebi za udobnošću. Kroz povijest, ljudi su sve više eksperimentirali s krojevima i pomicali granice društvenih normi. 

 

 

Tako su 1920-ih žene odbacile korzete i slojevitu čipku te ih zamijenile udobnijim, lepršavim haljinama. Popularizirane među flappericama, lagane suknje i haljine omogućavale su fluidnije pokrete i više izraženu siluetu tijekom plesa. Nakon tog razdoblja, ponovno se promiču tradicionalne vrijednosti, pa uske suknje postaju simbol profesionalnosti.  

Nedugo zatim, 1970-ih, pojavljuje se hipijevska kontrakultura koja zagovara slobodu, komfor i individualnost. Hipiji i rock zvijezde nosili su veliku odjeću s glasnim, distinktivnim simbolima kako bi izrazili otpor konvencijama i širili svoju poruku.  

Devedesetih godina, s pojavom izvođača kao Tupac, Nirvana i Pearl Jam, oversized estetika vraća se u trend. Ovaj trend postaje posebno privlačan tinejdžerima i mladima zbog toga što se protivi tradicionalnim vrijednostima i pruža prostor za izražavanje osobnosti i autentičnosti. 

Izvor: Kevin Laminto/Unsplash

Moda se neprestano razvija, dok njena poruka ostaje ista: kroz odjeću imamo priliku izraziti sebe na dubljoj razini. Povijest trendova pokazuje da ništa ne nestaje zauvijek, sve se vraća u novom, prilagođenom obliku, u skladu s potrebama i željama novih generacija.  

Bez obzira govorimo li o širokim trapericama, platformama ili oversized odjeći, svaki trend nosi svoju priču o društvenim promjenama, buntovništvu, potrebi za slobodom te želji za isticanjem i izražavanjem. Danas, u vrijeme brze komunikacije i masovnog globalnog utjecaja, trendovi putuju brže nego ikad, ali njihovi korijeni nas podsjećaju na njihov doprinos našoj kulturi i povijesti. Najvažnije je koristiti modu kao alat samoizražavanja, kreativnosti i samopouzdanja! 

3 Comments

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)