Živimo u svijetu u kojem većina modnih brendova svoje poslovanje temelji na modelu brze mode. Brza moda ili fast fashion podrazumijeva masovnu proizvodnju po nižim cijenama, repliciranje nedavnih modnih trendova i brzo dovođenje proizvoda u maloprodaju. Takav oblik poslovanja i masovna proizvodnja dovode do stvaranja ogromnih količina otpada, stoga ne čudi da je upravo modna industrija među najvećim zagađivačima okoliša na svijetu.
Materijalima niske kvalitete, novim kolekcijama koje u trgovine dolaze svakoga tjedna i gomilanju odjeće u ormarima suprotstavlja se koncept održive mode. Održiva moda model je poslovanja u kojem se naglasak stavlja na prirodne i visokokvalitetne materijale koji će dulje trajati, etičke smjernice, odgovorno upravljanje otpadom te brigu o čovjeku.
Održiva moda sve je veći “trend” na društvenim mrežama, ali i u životima ljudi kojima je zaista bitna briga za okoliš i vlastito zdravlje. Ovo su najpoznatiji domaći brendovi koji Hrvatskoj i svijetu donose svjež i odgovoran pristup modi.
LUNILOU
Lunilou je brend koji postoji od 2015. godine, a osnovale su ga dvije sestre i poduzetnice Izabel Kovačić i Ivana Čirjak. Njihova odjeća za novorođenčad, djecu i odrasle načinjena je od stopostotnog organskog pamuka koji dolazi iz sjevernog Perua. Za svoje proizvode imaju i međunarodni GOTS certifikat koji postavlja visoke ekološke i društvene standarde u proizvodnji tekstila.
“Započeli smo lunilou s vizijom stvaranja prirodnih i sigurnih proizvoda za djecu, a kako je brend rastao, shvatili smo da i odrasli žele taj isti osjećaj udobnosti i kvalitete.” rekla je osnivačica Izabel za Mamager.
“Htjeli smo biti dio rješenja, a ne problema. Svjesni smo utjecaja mode na okoliš, pa smo odlučni da stvorimo nešto što će odjeknuti daleko izvan modnih pista. Izrada lunilou komada pažljivo je osmišljena kako bi se osigurala maksimalna udobnost bez ograničavanja funkcionalnosti i stilske izražajnosti. Procesi šivanja uvijek su usmjereni na kvalitetu i preciznost, čime se stvara ne samo estetski privlačan izgled već i dugotrajnost svakog komada.” naglasila je osnivačica brenda za Green.hr.
Osim pamuka, za izradu svojih komada koriste i bambus te muslin, a svaki proizvod prođe i kroz proces ozonskog pranja što osigurava potpunu odsutnost svake kemikalije, bakterija, virusa i mirisa.
IZAKOVA
IZAKOVA je sestrinski brend luniloua koji je Izabel Kovačić pokrenula 2023. godine lansiranjem oversized balonera od veganske kože nakon kojeg je uslijedilo ukupno sedam modnih kolekcija kojima se brend danas može pohvaliti. IZAKOVA je savršen spoj bezvremenskog stila i održivosti, a upravo to je i bila glavna vodilja u njegovom stvaranju. Limitirane mini kolekcije, poput one od trapera, kože ili lana, inspirirane su old money stilom i elegancijom koja će uvijek biti u trendu.
I kod ovog brenda naglasak je na održivu proizvodnju i odgovorno ponašanje prema kupcima, zaposlenicima i prirodi. Visokokvalitetni i privlačni komadi inspiriraju žene diljem svijeta, a nose ih i poznate glumice Shay Mitchell i Arsema Thomas, modeli Brooks Nader, Rosa Perrotta i Alison Toby te pjevačice Džejla Ramović i Nika Turković.
“Kroz kolekcije nastojimo odraziti aktualne trendove, ali naš primarni fokus je na stvaranju odjeće koja je bezvremenska i koja odaje poštovanje planetu. Najponosnija sam na to što smo uspjeli stvoriti brend koji stvarno nešto znači – ne samo nama, već i zajednici koju gradimo oko njega. Uspjeli smo pokazati da moda može biti lijepa, održiva i etička. Kroz IZAKOVU, želimo podržati i osnažiti žene da grade svoje tvrtke, slijede svoje snove i djeluju promišljeno. To je poruka koju želim širiti svakim komadom odjeće koji dizajniram.” rekla je Izabel Kovačić za Buro.
KRIÉ DESIGN
Krié Design je još jedan hrvatski brend prepoznatljiv po svom specifičnom dizajnu i održivoj filozofiji. Nastao je 2008. godine, a od 2013. je održivi brend.
Njegova osnivačica Kristina Burja za Večernji je list istaknula: “Kada kreiram, stvaram vrijednost koja traje, klijentice se često zaljube u te kreacije, čuvaju ih godinama, posuđuju prijateljicama i uvijek dobivaju komplimente kada ih nose. Ta emocija i lijepo sjećanje na neki odjevni predmet je najveća sreća dizajneru. Također, to znači da promišljam o modi, jer mislim da je važno smanjiti masovnu proizvodnju, potaknuti kupce da kupuju manje, ali da ulože u ono što vrijedi, što traje. To je moj cilj koji već godinama propagiram kroz prizmu održivosti u modnoj industriji, jer tekstilna industrija je treći najveći zagađivač našeg planeta i svi smo odgovorni.”
Krié Design modnoj industriji doprinosi svojim zanimljivim, lepršavim, ali i strukturiranim krojevima u kojima je uvijek vidljiv dizajnerski potpis. Eco-friendly materijali i postupci njihove obrade glavne su okosnice brenda kao i stil prilagođen različitim ciljnim skupinama; od mladih djevojaka do žena u zrelim godinama.
Već nekoliko godina zaredom njegove se kolekcije predstavljaju na Amsterdam Fashion Weeku, ali i na međunarodnom Green Fashion Weeku kojem je cilj podići svijest o važnosti održivog razvoja, a koji se održava na najljepšim svjetskim lokacijama bez publike.
STAŠA
STAŠA je modni brend hrvatske dizajnerice Staše Doblanović Randall koji je nastao 2015. godine u Puli. Poznat je po svojim čistim i geometrijskim krojevima te jednakoj predanosti formi i funkciji. Korištenjem prirodnih i recikliranih materijala te inovativnog tekstila koji ima manji utjecaj na okoliš dokazuje svoj održivi put prema zelenijoj budućnosti. Svojom lokalnom proizvodnjom smanjuje i ugljični otisak te podržava hrvatsku ekonomiju.
“Za mene, održivost predstavlja odgovornost prema okolišu i svemu što me/nas okružuje. Nije riječ samo o ekološkim tkaninama, već o cjelovitom pristupu – od etičke proizvodnje, kvalitete, do stvaranja komada koji traju. U STAŠI, održivost je temelj svih odluka. Biram materijale koji su ekološki prihvatljivi, proizvodim lokalno kako bih smanjila emisije i fokusiram se na bezvremenski dizajn koji potiče dugoročnu upotrebu, a ne brzu potrošnju. Umjesto masovne proizvodnje, radim u manjim serijama ili po narudžbi. Ovaj način rada smanjuje otpad i sprječava gomilanje viškova.” objasnila je osnivačica za Vogue Adria.
O današnjoj modi za Vogue Adria rekla je: “Moda mora usvojiti fleksibilniji pristup proizvodnji. Umjesto strogo sezonskih kolekcija, trebala bi se usmjeriti na tzv. seasonless modu – komade koji su prilagodljivi za nošenje tijekom cijele godine. Ograničena serijska proizvodnja i fokus na realnu potražnju, umjesto hiperprodukcije, ključni su za smanjenje otpada i bolje prilagođavanje potrebama tržišta.”