Nedjelja, 7 prosinca

Rimac: imamo preko 60 robotaksija

Rimac
Foto: Jutarnji.hr

U najnovijem videu objavljenom na društvenim mrežama, poduzetnik Mate Rimac najavio je da je njegova tvrtka Project 3 Mobility (P3M) uspješno proizvela “preko 60 prototipova robotaksija”.
„Do 12. mjeseca trebali smo pokazati 60 prototipova robotaksija. I evo ih. Svi su tu i par više“, rekao je Rimac u videu, dodavši da vozila obuhvaćaju prototipove u “raznim fazama razvoja i za razne namjene”.

Testiranja tek u ranoj fazi

Među njima su i oni namijenjeni testiranju sigurnosti, ovjesa, vibracija, udobnosti, potrošnje, te ekstremnih uvjeta — od “crash testova” do ispitivanja u zračnim tunelima.
Rimac je uvjeren da autonomna vožnja sa sobom donosi veću sigurnost od klasičnih vozila s vozačem, iako jasno priznaje da je nemoguće u potpunosti isključiti rizik od nesreće. Korisnici, tvrdi, u svakome slučaju moraju biti sigurni da, ukoliko do incidenta dođe, posljedice neće biti teške — stoga je rigorozno testiranje neophodno.

Unatoč velikim ambicijama i impresivnom proizvodnom pogonu u Svetoj Nedelji, projekt robotaksija još uvijek izaziva podijeljene reakcije u javnosti. Kritičari upozoravaju da je riječ o tehnološki i logistički iznimno zahtjevnom pothvatu koji je i najvećim globalnim igračima stvarao goleme izazove.

Rimac, međutim, tvrdi da njegov tim ima dovoljno znanja, resursa i dugoročnog plana kako bi se riješili problemi koji su drugima bili nepremostivi. Naglasio je da se ne radi samo o proizvodnji vozila, već o stvaranju cjelovitog ekosustava – od autonomnog softvera do infrastrukture za punjenje i operativnog centra koji će upravljati flotom.

Povučeno 89.7 milijuna eura europskog novca

Projekt P3M dobio je 179 milijuna eura bespovratne potpore putem Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO) s uvjetom da izradi 60 verificiranih prototipova. Prema ranijim izvještajima — do jeseni 2025. verificirano je svega deset vozila, a krajnji rok za ispunjenje uvjeta do kraja godine bio je pod pritiskom.
U novom videu objavljenom danas, Rimac je želio “raščistiti” medijske natpise da je tvrtka dobila prevelika javna sredstva — pojasnio je da je od EU “povučeno” 89,7 milijuna eura za robotaksije, dok su preostali novci stigli iz privatnih ulaganja. Prema njegovim riječima, privatne investicije u Projekt 3 Mobility dosegnule su 104 milijuna eura, a ukupne investicije unutar grupe premašuju milijardu eura.

“Zagreb tek prvi korak”

Rimac ističe da je projekt robotaksija — nazvan Verne — tek početak veće vizije. Premda je Zagreb tek prvi korak, planovi idu visoko: cilj je lansirati uslugu autonomne vožnje u više gradova i država, uz temelje na privatnim investicijama i globalnu ambiciju.

Uz razvoj same tehnologije, P3M paralelno radi i na edukaciji javnosti o tome što autonomna vožnja zapravo znači. Prema Rimčevim riječima, mnogi korisnici još uvijek imaju strah ili nepovjerenje prema vozilima bez vozača, iako statistike iz zemalja koje testiraju slične sustave pokazuju znatno manji broj nesreća u odnosu na klasična vozila. Tvrtka zato planira provoditi demonstracije i otvorene dane na kojima će građani moći isprobati vozila, upoznati se s funkcioniranjem sustava i vidjeti što sve robotaksi može učiniti samostalno. “Ljudi će se najbrže uvjeriti kada to dožive iz prve ruke”, kaže Rimac, ističući da je transparentnost ključ povjerenja. Time, kaže, počinje nova prometna era.

Regulativa napreduje

Poseban izazov bit će i regulativni okvir. Autonomna vozila u većini zemalja još uvijek su u sivoj zoni zakona, pa će P3M u sljedećim mjesecima morati intenzivno surađivati s državnim institucijama kako bi osigurao sve potrebne dozvole. Rimac je nedavno istaknuo da hrvatske institucije “postupno napreduju”, ali da je tempo i dalje sporiji nego što bi industrija željela. „Ne možemo očekivati da će nešto tako novo odmah imati savršenu regulaciju. Zato smo u stalnom kontaktu s ministarstvima i regulatorima“, poručio je. Ipak, dodaje kako vjeruje da će Hrvatska zbog ovog projekta biti među prvim zemljama u Europi koje će dopustiti komercijalni autonomni prijevoz.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)