Press "Enter" to skip to content

Sve više cyber napada, kvalitetnih radnika nikad dosta

Osvrt na sadašnjost i budućnost IT sektora u vrijeme pandemije

Pandemija uzrokovana koronavirusom pogodila je čovjeka i čovječanstvo na svim razinama – počevši od osobne i psihičke pa do globalne i ekonomske razine. Kakva je situacija s koronavirusom u IT sektoru, prokomentirao je naš sugovornik Marijo Dujmić, koji u Zagrebačkoj banci radi kao specijalist informacijske sigurnosti. Taj posao podrazumijeva, između ostaloga, nadzor sigurnosnih sustava unutar banke, analizu i odgovor na sigurnosne incidente, osiguravanje sigurnosti aplikacija.

  1. Koliko se promijenila struktura i način rada od početka pandemije?

– U mom slučaju se drastično promijenila, jer sam u prošlim firmama radio isključivo s radnog mjesta iako su postojali tehnički uvjeti za rad od doma. S dolaskom pandemije su donešene odluke da primarno radimo od doma što se pokazalo dobrom odlukom jer se nudi više fleksibilnosti, što do tad nije bio slučaj.

Kako to mislite?

– Svaki dan sam gubio puno vremena i novca na putovanje, a priroda posla nije iziskivala fizičku prisutnost, osim u nekim rijetkim slučajevima. Na primjer odlazak kod korisnika za instalaciju fizičkih uređaja.

2. Kako izgleda jedan Vaš radni dan?

– Ako radim od doma budim se kasnije, drugačije iskorištavam pauze, ali u mogućnosti sam odraditi isti posao kao i kad sam fizički prisutan na radnom mjestu. Radni dan mi se uglavnom svodi na analize, sastanke s kolegama, rasprave, pisanje mailova, itd.

3. Da li se smanjio opseg posla ili ga ima više, isto..?

– Povećao se. Jer u doba pandemije se računalni sustavi se koriste u većoj mjeri, što automatski znači više posla za informatički sektor.



U budućnosti će se IT sektor sigurno još više razvijati. Svugdje se traže kvalitetni IT radnici najrazličitijih profila jer se stvari toliko ubrzano razvijaju da će potražnja vjerojatno uvijek biti veća od ponude.

4. Koja je pozitivna strana u poslovnom smislu u pandemiji?

-Proširene su granice pronalaska posla. Moguće je raditi za strane kompanije puno lakše nego prije. Puno je lakše surađivati itd. također, puno je lakše dati otkaz u smislu, nisi vezan za ekipu s posla jer ju ni ne vidiš ako radiš od doma, pa prema toma nema nekih emocija i vezanosti uz tu firmu kao kad svaki dan provodiš vrijeme s ljudima.

5. A negativna?

– Isto kao i u drugim djelatnostima – ne vidiš se s ljudima i fali taj društveni aspekt. Stvari se rješavaju preko outlooka. Nema više odlazaka na edukacije i konferencije u strane zemlje te je općenito smanjen broj tih evenata.

6. Da li se rizik cyber sigurnosti povećao u korona vrijeme, budući da dosta ljudi radi od kuće?

– Rizik se povećao značajno, budući da se iz koliko-toliko reguliranih okolina rad premjestio u kućni ured, što za većinu poslodavaca znači manje kontrole nad uređajima koji se koriste za rad koji mogu biti podložniji kibernetičkim napadima – neki ljudi su bili prisiljeni svoje privatne uređaje (koji su možda već zaraženi) koristiti za rad, moralo se u kratkom roku osigurati pristup unutarnjim resursima što također ostavlja više prostora za napade – pogotovo ako se u unutarnju mrežu spajaju privatni uređaji, itd.

7. Postoji li problem zapošljavanja u IT sektoru, odnosno ima li dovoljno zaposlenika za kvalitetno pokrivanje svih poslova?

– Kvalitetne radne snage uvijek ima manjka, pogotovo zbog toga što su se zbog mogućnosti udaljenog rada otvorila mnoga nova radna mjesta – iz vlastitog primjera kojeg sam vidio mogu navesti Canonical, VMware i GitHub kao tvrtke koje traže isključivo „remote“ djelatnike. Takve kompanije uglavnom privuku kvalitetnu radnu snagu zbog svojih financijskih mogućnosti.

8. Koja je budućnost IT sektora?

– U budućnosti će se IT sektor sigurno još više razvijati. Svugdje se traže kvalitetni IT radnici najrazličitijih profila jer se stvari toliko ubrzano razvijaju da će potražnja vjerojatno uvijek biti veća od ponude. Sve više usluga se nudi virtualno, što uvijek za sobom vuče zahtjeve za stvarima koje se odvijaju u pozadini – infrastruktura na kojoj se nalazi usluga, mreža kojom je sve povezano – od samih komponenata od kojih je usluga sastavljena do korisnika koji joj pristupaju, te sigurnost infrastrukture, mreže i općenito usluge.

Comments are closed.